MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Selasa, 1 Januari 2013

‘kegemilangan seseorang yang telah meninggal dunia, hanya bertahan selama sebulan selepas dia dikebumikan’.



By MOHD KHAIRY ABDULLAH
31 Disember 2012, mengenapkan 10 tahun saya tidak melakukan apa-apa perancangan untuk meraihkan peninggalan tahun, dan menyambut tahun baru.
   Ketika kawan-kawan sedang bersiap untuk pelbagai acara ‘buang sial’, mandi dan pesta di tepi sungai Bunsit atau Pegalan, atau menempah meja di Pub, Restoran atau hotel-hotel mewah, saya sedikit pun tidak tertarik.
   Seorang kawan bertanya, Kenapa? Saya tidak mampu untuk menjawab sesuatu yang baik mengenainya.
   Seawal pagi saya menghantar dan menjawab SMS (Sistem Pesanan Ringkas) daripada saudara terdekat.
   Cuma lewat jam 2.45 petang, saya bersama isteri dan anak menemui seorang rakan, yang meminta bantuan untuk memindahkan beberapa peralatan penghawa dingin ke pejabat barunya.
   Kemudian lewat jam 6 petang pada 31 Disember 2012, saya dihubungi oleh beberapa orang rakan, yang antaranya bekas orang kenamaan (pernah menjawat menteri), yang mahu berjumpa saya untuk membincangkan sesuatu.

   Perjumpaan di sebuah kedai kopi berhampiran Jalan Masak Keningau itu, menyajikan banyak persoalan yang dikemukakan oleh bekas menteri itu, yang antara lain berkisar mengenai pergolakan politik, masa depan bangsa Kadazandusun dan Murut (KDM), ekonomi, social dan sedikit sebanyak mengenai perkongsian pengalaman selepas masing-masing mencapai usia veteran.
   Mantan menteri itu cuba mengelak setiap kali saya menyentuh mengenai pencapaian ‘ilmu’. Dia benci dengan perkataan ‘pelajaran’. Kenapa? Ketika dia berjawatan menteri, perkara yang beliau abaikan ialah memperkasakan pelajaran / ilmu pada diri sendiri, anak-anak serta kaum karabatnya.
   Zaman Usno, Berjaya dan PBS, ramai wakil rakyat / menteri yang bersekolah setakat Tingkatan 3 / Tingkatan 5.
   Namun ramai yang menyambung pelajaran ketika bertakhta wakil rakyat dan menteri, tetapi kawan kita ini terlupa mengenai itu.
   Dia memenafaatkan kesempatan yang ada untuk bersoronok. Dia tidak makan nasihat!
   ‘Aku Menteri bah,” demikian kata-katanya kepada saya kira-kira 30 tahun yang lalu.
   Pada 31 Disember yang lalu, dia memohon untuk berjumpa kepada saya untuk meminta pandangan dan cadangan mengenai beberapa masalah yang sedang beliau hadapai.
   Ada lapan persoalan kesemuanya, tetapi saya hanya berminat untuk menjawab mengenai soal KEMATIAN.
    Saya memilih tajuk Mati, kerana rata-rata manusia tidak memahami definasi mengenai kematian.
   Dia bertanya kepada saya mengenai soalan, adakah kawan-kawannya akan terus mengingati / menyanjung beliau selepas dia mati?
   “Adakah orang ingat kita lagi,”. Soalnya.
   Pada usia mencecah 60an, saya lihat kerisauan yang amat sangat tertanam dalam jiwanya. Kerisauan yang beliau alami itu dikongsi oleh enam orang pengikut setianya, dan mereka mengangguk kepala apabila saya beritahu bahawa putaran kehidupan umpama roda.
   Dalam bahasa Yunani ‘kematian’ disebut thanatos. Thanatos bererti bentuk kematian atau keadaan mati. Tetapi kata ini juga dipakai untuk mengungkapkan hal berbahaya yang mematikan, bagaimana kematian, ancaman kematian.
   Thanatos bererti membuat seseorang mati, membunuh, dan mengakibatkan sesuatu hal berbahaya yang mematikan. Kematian adalah jangka waktu ketika kita melewati dengan sendiri dunia yang tidak kelihatan.
   Saya begitahu kepada mantan menteri itu bahawa, ‘kegemilangan seseorang yang telah meninggal dunia, hanya bertahan selama sebulan selerpas dia dikebumikan’.
   Dia bertanya adakah kehidupannya lebih baik selepas kematiannya? Apa yang beliau maksudkan ialah adakah beliau akan menjawat jawatan yang lebih tinggi daripada menteri ketika berada di alam roh?
   Saya tidak mampu menjawab soalan itu, kerana hanya mereka yang pernah mati yang mengetahui keadaan di alam kematian.
    Ketika berkesempatan untuk melawat di Negara Jepun pada suatu ketika dahulu, saya berpeluang untuk berkenalan dengan seorang pakar rujuk agama di sana.
   Masako Hiriachi berpendapat, Roh sesuatu yang dicipta oleh Tuhan untuk menjadikan manusia itu hidup.
   Agama Keristian berpendapat melalui --- Kudus Rohulkudus;
1.       1 Roh merupakan sesuatu (unsur) yg ada dl jasad yg diciptakan Tuhan sbg penyebab adanya hidup (kehidupan); nyawa: jika -- sudah berpisah dr badan, berakhirlah kehidupan seseorang; 2 makhluk hidup yg tidak berjasad, tetapi berpikiran dan berperasaan (malaikat, jin, setan, dsb); 3 ki semangat; spirit: kedamaian bagi seluruh warga.
Al-Quran surah al-A'raf : 172. Dengan ini entiti roh dan jasad saling bantu membantu untuk meningkatkan martabat dan kejadian insan disisi Allah s.w.t
   Seorang sahabat dari pergunungan Himalaya memberitahu kepada saya dalam satu perjumpaan pada Mei 1995, bahawa Roh merupakan Zat Tuhan yang berada kepada setiap manusia, sama ada ia baik atau jahat.
   Peethadheeshwar, seorang pakar Maha Yogi menjelaskan, Roh merupakan pinjaman daripada Tuhan yang Esa.
   Ini bermakna bahawa manusia mempunyai dua perkara penting untuk hidup, iaitu ROH dan JASAD.
   Roh adalah kompenan kepada Jasad untuk menjadikan seorang manusia itu bernyawa.
   Saya beritahu kepada bekas menteri itu bahawa beliau amat beruntung kerana sepanjang hayatnya pernah menjawat jawatan menteri, berbanding saya yang tidak mempunyai apa-apa jawatan yang membanggakan, selain seorang wartawan dan penulis yang dompetnya tidak pernah gemok.
   Tetapi dia menjawab bahawa saya merupakan manusia hebat, kerana tidak semua manusia yang mampu melakukan kerja wartawan atau penulis, berbanding menteri yang semua orang boleh lakukan.
   Apapun dalil bekas menteri itu, namun hakikatnya setiap manusia akan menempuh saat akan mati, persoalan kehidupan selepas mati lebih baik berbanding di dunia, tidak ada seorang yang mampu menjawab.
   Apa yang dapat saya gambarkan melalui pengalaman sebagai pengkaji social, ialah kehidupan bahagia di dunia merupakan gambar kehidupan yang sempurna di alam selepas mati.

BERSAMBUNG …

Tiada ulasan:

Catat Ulasan