MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Isnin, 7 Mei 2012

CATATAN SEORANG WARTAWAN (epakuasi I)


MOHD KHAIRY ABDULLAH
UNTUK kedua kali dalam tempoh 30 tahun sebagai pengamal media, rintihan-rintihan ini saya luahkan.
   “Kerjaya wartawan di Sabah sekadar glmour dan tidak menjamin masa depan yang baik,”.
   Untuk mereka yang masih bujang, sudah tentu kerjaya glmour itu menjadi idaman, tetapi kepada mereka yang telah berumahtangga kerjaya yang hanya menawarkan gaji di bawah RM1000, sekadar penyedap bahasa.
Pengamal media menjalankan kerja dengan penuh didikasi
   Beberapa bekas wartawan mengeluh bahawa apabila diberhentikan kerja, tidak akan ada sesiapa yang mempedulikan. Tidak ada sesiapa yang sudi menanyakan khabar hatta rakan-rakan lama menjauhkan diri tanpa sebarang penjelasan.
   Ini bermakna bahawa  fungsi wartawan di Sabah hanya kepada golongan tertentu, dan selebihnya penghargaan hanya dalam kertas yang tidak mencatatkan apa-apa makna apabila wartawan itu tidak lagi mewakili kepada mana-mana akhbar.
   Seperti apa yang saya katakana dalam tulisan terdahulu, jasa wartawan hanya terpahat seperti ‘batu nisan’.
   Sesuatu yang amat menyedihkan ialah wartawan yang telah mengabadikan jasanya kepada masyarakat, memertabatkan individu sehingga ke tahap yang tertinggi, merealisasikan cita-cita mereka dan yang dianggap ‘orang penting’, tetapi akhirnya jasa itu tidak pernah dikenang sebaik tidak lagi bekerja sebagai wartawan penuh.
   Amat bangga di Keningau, kerana saya mempunyai Datuk Sairin Hj. Karno, Datuk Ghani Yassin dan Datuk Ariffin Arif di Membakut yang begitu perihatin terhadap golongan wartawan.
   Ini yang sedang berlaku kepada diri saya sendiri – kehilangan kerja kerana ‘mangsa politik’  dan percaturan pihak tertentu yang jumud terhadap ilmu kewartawanan.
   Daripada kehilangan kerja yang menjadi sumber pendapatan untuk menyara keluarga, saya terpaksa memulakan hidup baru dalam bidang baru yang jauh berbeza.
Seorang wartawan Malaysia yang cedera dibelasah perusuh
   Saya menjadi petani sepenuh masa selain menulis di beberapa akhbar kebangsaan sebagai ‘krospenden’. Sudah tentu pendapatan jauh berbeza daripada sebelum ini, namun saya sentiasa bersyukur bahawa saya tidak kehilangan sesuatu yang amat berharga dalam diri ini.
   “Ilmu kewartawanan telah bersarang dalam segenap sel otak saya, dan ia tidak boleh dibunuh selagi mana saya bernyawa,”.
   Sepanjang 8 bulan tidak mempunyai sebarang pekerajaan tetap, telah mendidik saya untuk mengenali kualiti seorang kawan, sahabat dan komuniti yang sebenar.
   Hakikat yang perlu kita akui bahawa nilai seorang manusia hanya dihargai ketika seseorang itu berada dalam tampuk kekuasaan.
   Tidak akan ada manusia yang benar-benar ikhlas untuk berkawan dengan kita, pada ketika dalam situasi yang tidakmemiliki  apa-apa, apa lagi jika mereka mengetahui anda pada ketika itu hanya seorang petani atau penoreh getah.
   Sebab itu saya tekankan bahawa perlunya usaha untuk menaiktarafkan diri. Upgrade diri seperti memperkasakan penguasaan ilmu sesuatu yang amat bijak.  
   Malangnya saya dilahirkan dalam keluarga miskin; ayah berasal dari Ulu Tuaran dan merupakan suku kaum Dusun terakhir yang keluar daripada kehidupan berseluar cawat (santut).
   Ayah saya merupakan anak yatim piatu yang kehilangan kedua ibubapa pada usia kanak-kanak, dan apabila berpeluang berhijrah ke kawasan pedalaman, ayah saya hanya sehelai sepinggang.
   Dia memulakan kehidupan baru daripada ‘kosong’ – dan atas factor itu zaman kanak-kanak kami diselubungi dengan suasana kemiskinan. Hari ini kita bercakap mengenai miskin tegar, tetapi keadaan kami pada ketika itu diumpamakan berlipat kali tegar, sebab itu peluang untuk mendapatkan ilmu melalui sekolah formal sama sekali tidak ada.
   Peluang untuk upgrade diri pada masa ini begitu terbuka, namun banyak perkara yang timbul sebagai penghalang disebabkan ‘kesilapan persediaan’.
Wartawan wanita mengadaikan nyawa untuk sekeping gambar
   Kesederan mengenai pentingnya ilmu pada masa lampau bukannya tidak wujud, tetapi ibubapa kita tidak mampu untuk melakukan kerana factor kemiskinan.
   Sebab itu saya meletkkan ‘kemiskinan adalah musuh utama yang perlu diperangi’.
   Saya tidak begitu kecewa apabila kehilangan pekerajaan, tetapi amat marah apabila tidak dapat meneruskan perjuangan untuk menaiktarafkan diri sebagai senjata bagi memerangi kemiskinan.
   Pada era ini sepatutnya tidak ada sebab untuk setiap rakyat di Malaysia untuk menaiktarafkan diri, seperti memperkasakan penguasaan ilmu, namun ia pasti tidak akan tercapai selagi wujud tidak perihatin dikalangan rakyat Malaysia itu sendiri.
   Sebagai wartawan, saya membuat pandangan bahawa sesuatu yang diilhamkan untuk rakyat di Negara ini hanya memihak kepada golongan mereka yang kreatif, dan mereka yang menerima maklumat jelas daripada sumber yang benar.
   Wartawan berperanan untuk menyampaikan dasar-dasar kerajaan kepada akar umbi, dan inilah perjuangan saya dan rakan-rakan sepanjang ini, malangnya titik peluh itu tidak pernah dihargai.
   Apabila saya memilih kerja baru sebagai petani dan penoreh getah, ramai rakan-rakan yang tertawa sinis, tetapi saya tegaskan kepada mereka bahawa ‘kerjaya penoreh getah amat menyoronokkan’.
   Sinisan mereka membuatkan saya menitiskan air mata, namun saya optimis bahawa kehidupan ini tidak semestinya tidak akan berubah.
   Saya amat percaya kepada kuasa Tuhan dan Dia tidak akan membiarkan saya begini secara berterusan. Segala apa yang sedang berlaku pada saat ini saya tafsirkan satu ujian yang memiliki ‘hikmah’ yang akan memberikan sesuatu yang lebih besar dan bermakna kepada kehidupan yang lebih terjamin.
   Bayangkan, saya tidak mempunyai apa-apa ketika memulakan kerjaya baru sebagai petani. Saya bekerja sebagai penoreh getah di kebun orang dengan pendapatan yang terpaksa dibahagikan. Saya melalui kehidupan yang terpaksa ‘ikat perut’ berbulan-bulan lamanya untuk menanggung pengajian di university, menanggung keluarga dan menanggung banyak komitmen yang lain.
   Selepas lapan bulan sebagai penoreh getah, saya mulai menjiwai kerjaya baru itu. Kini saya mengetahui segala bentuk keperluan dan proses penghasilan getah dan sememangnya seorang penoreh getah melalui liku-liku kehidupan yang amat perit.
   Catatan ini saya buat untuk perkongsian pengalaman untuk sahabat karib -  Kanul Gindul, yang sedikit sebanyak menjelaskan nasib wartawan di Sabah umpama ‘pewangi pakaian’.
   Berbeza di Negara-negara maju, seorang wartawan mampu bermewah dan menikmati kehidupan yang jauh lebih selesa di hari persaraan.
   Saya amat berharap supaya catatan pengalaman ini merupakan langkah yang baik, untuk memertabatkan kerjaya wartawan sesuai dengan peranan mereka sebagai agen pembangunan kerajaan.
   Sesuatu yang perlu saya kongsi ialah sepanjang lapan bulan sebagai bukan lagi seorang wartawan sepenuh masa, set telefon semakin tidak berfungsi – hanya 30 panggilan sepanjang tempoh itu  dan ianya datang daripada kalangan keluarga atau mereka yang tidak mengetahui perkembangan terbaru saya, dan selepas itu saya mulai tidak mengenali nada deringan set telefon bimbit.
   Sedih juga.



  

1 ulasan:

  1. Teringat dengan kata-kata ML Stein,kalau anda ingin mencari kekayaan dan kemewahan bidang kewartawanan tidak menjanjikannya tetapi,seandainya anda ingin menjalani kehidupan yang seronok dan ingin mengelilingi dunia maka dalam dunia kewartawanan jawabannya.Dalam tahun 1983 saya tinggalkan bidang ini dan memilih bidang lain di negara jiran selama sebelas tahun dan seronok dgn tugas baru yang dijalani dgn bantuan ilmu kewartawanan/PRO namun kata orang Ular menyusur akar tak akan hilang bisanya,suatu ketika kehadiran saya dijejaki penerbit sebuah majalah Wanita dan berkhidmat selama tiga tahun kemudian mengembara ke negeri jiran seterusnya kembali ke tanahair berkhidmat kembali dlm bidang kewartawanan dbeberapa buah syarikat media dan akhirnya berada ditahap sekarang membantu seorang pemimpin dlm bidang media/kewartawanan.Sukaduka pengamal media memang menjentik perasaan dan sering melihat kehidupan rakyat marhaen sesuatu yang boleh menginsafkan diri untuk bertahan.Keikhlasan dalam hidup dengan ihsan hati dan perasaan insan harus digarap dlm perjuangan sambil mengEsakan kebesaran Tuhan...memang taqdir telah tersurat lebar namun dengan doa dan harapan kepada Tuhan taqdir boleh dihindar atas kehendak Yang Maha Kasihsayang.Jaga waktu laksana tanggungjawab sebagai insan kamil itu yg penting kerana Dia pelebur segala masalah kehidupan.Pakchadhussin.blogspot.com

    BalasPadam