MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Rabu, 12 Februari 2014

PELAJAR JERMAN MAUT DI PUNCAK GUNUNG KINABALU

RANAU (Sabah, Malaysia): Pelancong wanita  Jerman  yang berumur  22 tahun,  maut selepas terjatuh 30 meter dari puncak Gunung Kinabalu yang ketinggiannya mencecah 4,095 meter dari aras laut, di Ranau pada Isnin.
   Mangsa menurut rakan-rakan sepelancongan, sedang menunggu matahari terbit untuk dirakam dari puncak gunung  tertinggi di Malaysia pada kejadian kira-kira pukul 6 pagi itu.
   Gunung Kinabalu merupakan gunung kelima tertinggi di Asia Tenggara.
   Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Masidi Manjun  mengucapkan takziah kepada keluarga pelancong wanita itu.
   Beliau sedih insiden itu berlaku walaupun Taman-Taman Sabah sudah melakukan segala yang termampu untuk memastikan semua pendaki selamat.
   Pihak Taman-Taman Sabah telah memaklumkan berita kematian pelancong yang juga seorang pelajar kepada keluarganya melalui pejabat Kedutaan Jerman di Kuala Lumpur, katanya selepas menghadiri majlis Perhimpunan Perdana Ketua Menteri Sabah Bersama anggota Perkhidmatan Awam Negeri dan Persekutuan di sini Selasa.
   Pelancong berusia 22 tahun itu terbunuh selepas dikatakan terjatuh kira-kira 30 meter dari satu daripada puncak (Low Peak) Gunung Kinabalu.
   Masidi meminta pihak media supaya melakukan tapisan rapi ke atas gambar-gambar mangsa sebelum menerbitkannya bagi menjaga sensitiviti keluarga mendiang.
   "Kita perlu memikirkan (sensitiviti) terutama keluarga terdekat mangsa," katanya.
   Masidi juga berkata siasatan awal mendapati kemalangan yang menimpa Paulsen itu hanya disedari empat rakannya apabila mangsa disedari tiada lagi bersama mereka.
   Bagaimanapun, katanya, masih terlalu awal untuk dibuat kesimpulan mengenai tragedi itu, kerana masih menunggu laporan penuh daripada Taman-Taman Sabah dan siasatan polis.
   Beliau berkata biasanya sebelum pendakian, semua pendaki akan diberi taklimat terperinci mengenai ekspedisi oleh pegawai terlatih dan berdasarkan pengalaman, kemalangan biasanya berlaku apabila ada pendaki cuba keluar daripada kumpulannya.
Menteri itu berkata, kejadian itu  suatu yang malang dan mengejutkan kerana pada masa-masa lalu kemalangan berlaku ketika proses pendakian dan bukannya di puncak gunung, katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan