MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Selasa, 21 Februari 2012

ORANG DUSUN BERASAL DARI KALIMANTAN INDONESIA?


EKSKLUSIF
Oleh: MOHD KHAIRY ABDULLAH
Lokasi Dusun di No. 22, 23 dan 24
Rumah orang Dusun Kalimantan
KALIMANTAN TENGAH (Indonesia): Mungkin kah suku kaum Dusun berasal dari Indonesia? Persoalan besar ini mendorong BORNEO DIGEST untuk melakukan penyelidikan, dan usaha itu tidak sia-sia dengan dapatan berikut;
   Sekurang-kurangnya 30,000 masyarakat Dusun menetap di tiga daerah di Kalimantan Timur, masing-masing di Dusun Malang, Dusun Witu dan Dusun Deyah.
Rumah orang Dusun Rungus Sabah
   Bahasa mereka mempunyai persamaan 95 peratus dengan kaum itu yang tinggal di Sabah, tetapi terlalu mirip dengan Bahasa Rungus.
   Bagaimana mereka bertapak di situ? Sehingga artikel ini ditulis masih belum terdapat rekod penulisan mengenai mereka, tetapi yang pasti ia berlaku disebabkan faktor penghijrahan.
   Orang Dusun berhijrah ke sana, atau mereka merupakan orang asli di sana, sesuatu yang harus diselongkar.
   Penemuan masyarakat Dusun di Kalimantan Timur Indonesia, sesuatu yang amat menakjubkan dan BORNEO DIGEST telah merekodkan fakta ini sebagai bahan kajian yang memiliki nilai ilimiah yang amat tinggi kepada sejarah Sabah.
   Menurut fakta sejarah, kaum itu telah menetap di tiga daerah tersebut hampir dua abad.
   Dengan penemuan terbaru ini, memberi gambaran yang hampir jelas mengenai catatan sejarah bahawa asal-usul Dusun bukan daripada Nunuk Ragang.



4 ulasan:

  1. pendapat saya,tiada siapa pun berasal dari mana-mana.kita satu pulau dengan mereka.ini menunjukkan borneo dijajah indo dan malaya!

    BalasPadam
  2. asal usul suku dusun adalah dari nunuk ragang,mengenai penempatan suku dusun di tiga daerah di kalimantan ini disebabkan penghijrahan masyarakat tersebut ke lokasi tersebut kira2 dua abad yang lampau. berkemungkinan besar mereka adalah dari suku dusun rungus momogun berdasarkan bahasa pertuturan mereka dan ciri-ciri yang lain.

    BalasPadam
  3. sudah dibuat kajian kah?...sy pernah masuk ke group Anak Dusun Witu Community di facebook, dan mendapati bahasa dusun witu tidak sama dgn dusun Sabah..klu ada pn mgkn 1%...

    BalasPadam
  4. saya orang dayak dusun bayan kalimantan tengah indonesia.....kita memang satu keturunan

    BalasPadam