MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Ahad, 14 Oktober 2012

ANDREAS ALEX MOMUYUS DOT LIOU

ANDREAS ALEX JOHN

PUYUSON menurut kamus, bererti mencantas sekali dengan parang tajam. ‘Kada pongunsamang puyuson ku moti liou nu’ (dalam bahasa Dusun) bererti ‘Jangan memperkecilkan nanti saya cantas leher kamu’.
   Kata-kata beremosi ini saya dipetik daripada luahan seorang bakal pendidik yang bernama Andreas Alex John, yang ternyata begitu marah apabila membaca artikel berjudul Bangsa DusunTidak Ada Rekod Kepahlawanan, yang diterbitkan oleh Borneo Digest pada beberapa bulan yang lalu.
   Artikel tersebut kini berada ditangga kedua paling popular.
   Tahniah kepada Andreas kerana menolak satu kajian yang tidak menunjukkan terdapatnya bangsa Dusun yang bergelar pahlawan, namun beliau tidak menyebut siapa-siapa pahlawan Dusun yang terbilang di tanah Borneo.
   Sebagai ahli akademik, Borneo Digest amat mengharap agar Andreas menyebut satu persatu pahlawan Dusun, dengan menyatakan kejayaan seperti yang dicatatkan oleh Mat Salleh dan antenom.
   Borneo Digest mengucapkan tahniah kepada beliau.

1 ulasan:

  1. Memang ada... Nama Daerah Tambunan berasal dari gabungan dua nama pahlawan Dusunic..

    Satu lagi, di daerah Penampang, ada Monsopiad..

    Ba nanti saya tambah lagi kalau ada

    BalasPadam