MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Jumaat, 5 Oktober 2012

MENTERI TIDAK PERIHATIN TERHADAP SABAH

ROBERT TAWIK
DIMIE GUNTOP

KENINGAU (Sabah, Malaysia): Menyifatkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz sebagai tidak pernah perihatin terhadap rakyat Sabah, dua Ngo – Persatuan Dusun Minamasok Borneo Utara (Minamasok) dan Persatuan Kadazandusun dan Murut Sabah (KDCA) Bahagian Keningau, menuduh menteri itu sebagai sedang bermain api.
   “Kita boleh buktikan bahawa peratusan tinggi kes jenayah di Sabah melibatkan orang asing,” dedah Presiden Minamasok Dimie Guntop (gambar).
   Dimie yang marah dengan kenyataan Nazri berhubung dengan kenyataannya bahawa kehadiran pendatang asing secara sah atau tanpa izin di Sabah tidak mengugat keselamatan memberitahu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu memperlihatkan beliau ‘buta’ mengenai situasi di Sabah.
   “Berlaku bunuh, pecah rumah, rogol dan curi di Keningau melibatkan warga asing … apa kah ini tidak mengugat keselamatan,” tambah Pengerusi KDCA Bahagian Keningau, Robert Tawik (gambar).
   Robert berkata, kenyataan Nazri yang diteribitkan oleh hampir kesemua media cetak dan elektronik pada Rabu, merupakan satu penghinaan terhadap rakyat Sabah yang mengambarkan kehadiran rakyat asing tanpa izin secara tidak terkawal di Sabah, sesuatu yang begitu ringan dan tidak membimbangkan.
   Robert dan Dimie sependapat bahawa Nazri silap mengatakan keadaan terkawal, ketika jenayah hampir setiap hari berlaku di negeri ini dan ianya melibatkan rakyat asing.
   “Orang Sabah tidak berani membunuh semata-mata untuk mendapatkan makanan, tetapi rakyat asing yang berkeliaran tanpa sebarang pekerajaan di sini sanggup membunuh untuk mendapatkan makanan,” jelas kedua pemimpin ini.
   Kedua-dua persatuan itu mahu Nazri agar memohon maaf secara terbuka kepada rakyat Sabah, dan mengesa persekutuan supaya memberi jaminan mengenai komitmen mereka terhadap masa depan rakyat Malaysia yang tinggal di negeri Sabah.
   “Kebanjiran rakyat asing tanpa izin di negeri Sabah begitu teruk di Sabah pada ketika ini, namun kita hairan bagaimana Nazri tidak melihat perkara itu boleh mengancam keselamatan,” soal Robert.
   Robert yang merupakan Pengerusi Penyelaras Umno bagi kawasan Bingkor mempersoal statistic pengusiran pendatang tanpa izin, apa yang beliau sifatkan tersasar jauh daripada sasara sebenar.
   “Sabah mempunyai ratusan ribu pendatang tanpa izin di Sabah, tetapi kerajaan hanya Berjaya mengusir 70,327 orang sehingga 19 September. Kenyataan Nazri ini terlalu mengarut yang memperlihatkan kerajaan persekutuan lemah untuk nenangani isu tersebut,” katanya.
   Pemimpin pertubuhan bukan kerajaan itu mahu supaya kerajaan persekutuan benar-benar telus untuk menangani isu pendatang tanpa izin di Sabah 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan