MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Rabu, 8 Februari 2012

PERIBUMI KATA JANGAN TERPENGARUH DENGAN KDM MALAYSIA


TERKINI
KENINGAU (Sabah Malaysia): Gabungan Anak-Anak Peribumi Pedalaman (PERIBUMI) menasihatkan etnik Dusun dan Murut di kawasan itu supaya tidak terpengaruh dengan KDM Malaysia.
   Bagaimanapun kelab penyokong kerajaan itu memberitahu, sejak sekian lamanya nasib kedua-dua etnik itu telah dipercaturkan.
   Peribumi menegaskan tidak ada apa-apa yang terlalu besar telah disumbangkan oleh banyak pihak, terhadap dua etnik tersebut.
   Tetapi berkata, jika bangsa berada dalam kolompok kerajaan, ia member impak yang besar kepada masa depan mereka.
   “Apa yang kita lihat ialah mereka sekadar keperluan survival politik pihak tertentu,”, tekan kelab itu.
   Kelab itu memberitahu senerio terkini meletakkan etnik Dusun dan Murut berada dalam situasi serba salah, melihat kepada terlalu banyak penempatan yang dibenarkan dalam politik kepada bangsa itu.
   Ssegelintir dalam PBS, PBRS, Upko, SAPP dan Umno,” jelas Peribumi dan menambah, parti STAR kini telah membuka gelanggang baru kepada etnik itu.
   Jesteru, Peribumi memberitahu kewujudan KDM Malaysia yang diterajui oleh sebahagian besar pemimpin Umno, sesuatu yang membawa kebinasaan besar kepaada etnik Dusun dan Murut.
   Sejarah menyatakan bangsa Kadazan adalah Dusun yang tinggal dalam Bandar atau pinggiran Bandar, sementara istilah itu dizahirkan bagi memberi gambaran yang elok kepada segelintir mereka yang dilahirkan sebagai seorang Dusun.
   “Sejarah juga menyebut bahawa terdapat orang Dusun yang malu dikenali sebagai berbangsa Dusun, dan menyebut mereka seorang berbangsa Kadazan,” tegas Peribumi.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan