MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Selasa, 6 Mac 2012

EMAS PUTIH JANJIKAN KEKAYAAN DUSUN DAN MURUT


KOTA KINABALU (Sabah Malaysia): Gabungan Anak-Anak Peribumi Sabah (Peribumi) berkata, kaum dusun dan Murut di kawasan pedalaman, mampu meletakan diri sebagai jutawan dengan melibatkan diri dalam penanaman getah secara terpimpin.
EMAS PUTIH
GETAH TERTUA DI DUNIA
   Harga getah yang juga disebut sebagai ‘emas putih’ kini mencapai RM6,000 setan, berbanding sawit yang kini hanya RM550 setan.
   Peribumi berkata, pekebun kecil hanya mengusahakan kira-kira 5 ekar untuk mendapatkan pendapatan RM10,000.00 sebulan.
   “Dan jika pekebun ini mahir mentadbir kewangan mereka, pendapatan tahun boleh mencapai RM120,000.00 setahun,” dedah kelab itu dan menambah;
   Seorang pekebun boleh meletakkan diri sebagai jutawan dalam tempoh 204 bulan dengan menabung hanya RM5000 daripada pendapatan bulanan mereka.
GETAH PERTAMA DAN TERTUA DI MALAYSIA
   Peribumi bagaimanapun menasihatkan pekebun supaya bersedia melakukan perubahan diri, dengan menjadikan ‘penoreh getah’ sebagai keriar.
   Sebagai keriar, mereka harus menghormati kerjaya itu dan memberikan penumpuan yang khusus.
   “Displin perluu diperkasakan terlebih dahulu,” jelas Peribumi.
   Kelab itu memberitahu, Dusun dan Murut ketinggalan 500 tahun kebelakang dan mereka harus menerima dan menyedari fakta sejarah itu.
   “Jangan buang masa dengan perkara-perkara yang melalaikan,” nasihat kelab penyokong dasar-dasar kerajaan itu.
   Di Keningau dedah Peribumi, individu yang menorah getah lapan kali dalam tempoh sebulan, mampu meraih pendapatan disekitar RM2,500 y yang jauh lebih besar daripada pendapatan seorang lulusan Ijazah pertama.
   Namun Dusun dan Murut menurut kelab itu, terlalu memandang rendah pekerajaan sebagai penoreh getah, apa yang mereka sifatkan sebagai ‘tidak bertaraf’.



13 ulasan:

  1. This is a lucrative income that can benefit those who are willing to partake this enterprise. This does not only limit to the KDM community.

    BalasPadam
  2. The long term benefit for this matter is indeed.Hopefully the stereotype mentality can be eradicated from their mindset in order to achieve success.

    BalasPadam
  3. Apart from that, the LIGS too will provide TOTAL assistance to the Rubber SAmall Holders in Sabah.

    BalasPadam
  4. Among these assistance includes land clearing and preparation, planting, fertilizing, chemicals and minatenance for each respective small holders for the duration of 5 year, free of charge.

    BalasPadam
  5. At maturity, the Board gives free tapping training, provide latex cups, ahangers, sprouts and tapping knieves apart from free management and supervision.

    BalasPadam
  6. Kalau 'penoreh getah' mampu bagi hasil lumayan, rasanya pasti ramai yang tak kisah kalau jadi penoreh getah. hehehe

    BalasPadam
  7. Bagusnya kalau hal ini benar2 berlaku. hehe

    BalasPadam
  8. Harga getah Sabah perlulah diselaraskan dengan harga jualan getah di Semenanjung. Diharapkan Lembaga Industri Getah Sabah akan membantu memperjuangkan isu ini.

    BalasPadam
  9. Kita tidak patut memandang rendah terhadap apapa pekerjaan, walaupun penoreh getah bekerja susah dan mendapat pendapatan yang tidak seberapa, tetapi hasil daripada kerja mereka itu adalah apa yang kita gunakan dalam kehidupan seharian. Tayar kereta diperbuat daripada apa? Getah. Siapa yang menanam dan memoreh getah ni? Penoreh getahlah!

    BalasPadam
  10. pekerjaan menoreh getah bukan kerja yang 'low class' walaupun pekerjaan mereka begitu, tapi pendapatan dari hasil menoreh getah amat lumayan, lebih tinggi dari mereka yang kerja di pejabat. mereka jugalah penyumbang utama kepada pembangunan negara kita, tanpa mereka, industri getah negara takkan berkembang. kini Malaysia adalah antara pengeluar utama getah dunia.

    BalasPadam
  11. Lebih kerja menoreh daripada mencuri. Kurangnya pendedahan atau kurang minat membuatkan anak muda terutamanya tidak melihat industri getah ini sebagai suatu yang menuntungkan.

    BalasPadam
  12. jika dusun dan murut memandang rendah pekerjaan itu, kenapa perlu mereka membantah atau bangkit menentang bila tanah getah mereka dirampas syarikat besar??

    BalasPadam
  13. harapan kita supaya masalah tanah di negeri ini dapat di selasaikan dengan segera oleh pemimpin kerajaan sekarang dengan menubuhkan Tribunal Tanah Adat Anak Negeri supaya penanaman getah oleh orang Asal Sabah tidak pupus!

    BalasPadam