MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Jumaat, 5 Oktober 2012

RAMAI TIDAK TAHU BATU SUMPAH YANG SEBENAR

BATU SUMPAH SEBENAR (dari Bingkor)
BUKAN BATU SUMPAH (dari Senagang)

KENINGAU (Sabah, Malaysia): Berkata bahawa hampir 30 tahun orang ramai tertipu dengan status sebenar Batu Sumpah Keningau, Peribumi menegaskan kesilapan tanggapan itu perlu dibetulkan dengan segera.
UPACARA YANG BETUL
  “Orang ramai tidak tahu yang mana batu sumpah yang sebenar,” jelas Peribumi atau Gabungan Anak-Anak Peribumi.
   Menambah bahawa individu yang berkepentingan dengan batu sumpah Keningau, telah melafazkan sumpah mereka di tempat yang salah, peribumi memberitahu dengan sinis;
   “Sumpah mereka tidak berkesan,” jelas kelab itu dan memberitahu, majlis bersumpah yang telah dilakukan di hadapan batu sumpah yang salah pada sebelum ini umpama satu upacara biasa yang tidak memberi sebarang makna.
   Peribumi menjelaskan bahawa Batu Sumpah Keningau yang sebenar hanyalah sebiji batu kecil yang diletakkan berhampiran dengan batu besar yang sering diajukan sumpah, tetapi sebenarnya merupakan ‘petunjuk’ beberapa terma perakuan diantara pemimpin-pemimpin pedalaman, yang bersumpah untuk taat setia kepada kerajaan persekutuan pada Tahun 1963.
   Antara yang terlibat adalah OKK Sedomon Gunsanad, Datuk GS Sundang, OKK Anthony Undan, Datuk Anthonya Gibon serta beberapa pemimpin yang lain.
   Sebiji batu yang kemudian dijadikan Batu Sumpah berasal dari Bingkor, sementara batu besar yang  menempatkan petunjuk terma persumpahan diambil dari Sungai Senagang.
   Peribumi mendedahkan pengukir batu petunjuk yang selama ini dianggap sebagai Batu Sumpah Keningau, ialah Allahyaraham Abdul Razak Lee.
   Kelab penyokong dasar-dasar kerajaan itu mahu supaya kesilapan sejarah itu dibetulkan dengan segera, dan menasihati orang ramai agar behati-hati sebelum mengiakan sesuatu yang mereka tidak jelas, khususnya maklumat daripada pemimpin pembangkang.





1 ulasan:

  1. Jadi di mana batu sumpah sebenar itu di letakkan

    BalasPadam