MISSI JUTAWAN

Layari http://www.DanaNiaga2u.com/62050612 - 2016 adalah tahun kekayaan. Tahun melakar kejayaan. Tahun perlumbaan kesenangan. Hanya bermodalkan RM10, anda mungkin JUTAWAN. Jangan bertangguh LAYARI http://www.DanaNiaga2u.com/62050612

Khamis, 8 Mac 2012

HUGUAN SIOU BERKUASA PENUH MENGENAI ISU HAK TANAH ADAT SABAH (NCR)


TERKINI
YM HUGUAN SIOU TAN SRI JOSEPH PAIRIN KITINGAN
KUALA LUMPUR (Malaysia): Huguan Siou mempunyai kuasa mutlak untuk bercakap mengenai Tanah Hak Adat (NCR).
   “Semuanya berada dalam tangan beliau,” jelas Gabungan Anak-Anak Peribumi Pedalaman (PERIBUMI).
   Peribumi menegaskan, kuasa Hubugan Siou amat tinggi sebagai ketua masyarakat KadazanDusun dan Murut (KDM).
   “Cuma belum sampai waktu bagi beliauk campur tangan mengenai isu-isu yang berkaitan tanah,” dedah Peribumi dan menambah;
   Huguan Siou bagi KDM di negeri ini ialah Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, beliau merupakan Timbalan Ketua Menteri Sabah.
   Peribumi berkata, Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Panglima MusaHj. Aman boleh mendapatkan pandangan daripada Huguan Siou, bagaimana untuk menangani isu-isu Tanah Hak Adat Sabah (NCR), yang begitu hangat diperkatakan oleh semua pihak, dan kini dijadikan isu politik oleh pemimpin parti pembangkang.   


13 ulasan:

  1. Joseph Pairin Kitingan dilihat sebagai Huguan Siou oleh rakyat KDM sendiri, diharapkan beliau tidak akan mengecewakan mereka yang memandang berat terhadapnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga si Pairin dapat memenuhi t/jawab ini dengan sempurna.

      Padam
  2. Diharapkan pemimpin tempatan kita akan lantang bersuara untuk mempertahankan hak rakyat Sabah dalam isu NCR ini, harap Pairin akan menyuarakan pendapat beliau semasa bertemu dengan KM Musa Aman untuk membincangkan isu NCR ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. At presence, the issue of NCR is being discussed at the cabinet level. Apart from that, The CM has already taken the initiative to discuss this matter in grave detail with professionals that have a deep insight of the matter.

      Padam
    2. Therefore I believe the Huguan Siou is acting prudently to see the result of the matter and the article is spot on stating that even though he (the Huguan Siou) has the ultimate say on the matter, but he cloose not to exercise his authority on the matter.

      Padam
  3. dan juga mungkin lebih baik lagi jika tribunal NCR seperti yang dicadangkan oleh Hakim Besar Borneo dilaksanakan..

    BalasPadam
  4. diharapkan juga pemimpin kita akan terus berusaha mencari penyelesaian terbaik untuk menyelesaikan isu tanah khasnya melibatkan NCR di sabah..

    BalasPadam
  5. Betul kah? Bah bagus lah bah. Harap si Huguan Siou ni boleh diharaplah:P

    BalasPadam
  6. Semoga isu NCR yang makin popular kebelakangan ini ditanggani sebaiknya.

    BalasPadam
  7. Harap isu NCR tidak dipolitikkan bagi memberi ruang kepada pihak-pihak yang berkenaan fokus utk cari kaedah terbaik demi kebaikan bersama.

    BalasPadam
  8. jika begitu, sebaiknya Huguan Siou gunakanlah kuasa yang ada untuk selesaikan isu NCR di Sabah.

    BalasPadam
  9. Isu NCR sengaja dimanipulasikan oleh pembangkang untuk meraih sokongan. Kalau ambil berat sangat, bawalah berbincang dengan kerajaan negeri. Sama2 cari penyelesaian.

    BalasPadam
  10. jika beliau mempunyai hak penuh, sudah lama isu tanah adat ini selesai.. dan tidak perlulah mana2 pihak yang menjadi mangsa merujuk masalah mereka kepada mahkamah, kerajaan atau jalanraya..

    BalasPadam